ד״ר מיכה גודמן

ד״ר מיכה גודמן

פרשת וישב

בפרשיות האחרונות קראנו על יעקב אבינו אשר רימה את אביו בפרשת הברכה, ורומה על ידי בניו בפרשת דינה. כזכור, "וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיוֹתָם כֹּאֲבִים", לאחר הברית הכפולה שכרתו אנשי שכם – עם יעקב ועם אלהי יעקב – הפרו שמעון ולוי את הברית, "וַיָּבֹאוּ עַל הָעִיר בֶּטַח וַיַּהַרְגוּ כָּל זָכָר". ההפרה האלימה של הברית, שאף זכתה לגינוי מפי יעקב, נעשתה כהצהרת אהבה כלפי דינה אחותם, "הַכְזוֹנָה יַעֲשֶׂה אֶת אֲחוֹתֵנוּ?!". האלימות שהופנתה כלפי הזרים, אשר אינם מבני השבט, מקורה באהבת אחים, אהבה לבני השבט.

בפרשת השבוע אנו פוגשים שוב באלימות, אך הפעם כזו המופנית פנימה אל תוך השבט, אל תוך המשפחה. הפעם מטרת האלימות  איננה השבת האחות אל חיק המשפחה, אלא גירוש האח הקטן מחיקו המגונן והאוהב של אביו – ובאופן מוחלט: משאלתם הראשונה של האחים, כאשר ראו את יוסף מרחוק, היא לרצוח אותו בדם קר. או אז, כידוע, "וַיִּשְׁמַע רְאוּבֵן וַיַּצִּלֵהוּ מִיָּדָם… וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם רְאוּבֵן: אַל תִּשְׁפְּכוּ דָם. הַשְׁלִיכוּ אֹתוֹ אֶל הַבּוֹר… וְיָד אַל תִּשְׁלְחוּ בוֹ".

נסיון לאתר את האחים המובילים, לכאורה, אלו אשר בקשו לסחוף אחריהם את יתר האחים ליוזמת הרצח שלא התממשה, נראה אפשרי בעזרת סקירה מדוקדקת של בני יעקב. לפנינו אחת עשרה אפשרויות. בני השפחות – גד, אשר, דן ונפתלי – לא ניצבים במעמד הדרוש על מנת לסחוף אחריהם את יתר האחים; יששכר וזבולון, מצעירי האחים, נראים אף הם כנעדרי יכולת סמכות מספקת לעניין זה.

בשלב זה של האלימניציה נותרנו עם ארבעה מועמדים אפשריים – ראובן שמעון לוי ויהודה. ראובן ביקש למנוע את הרצח, ואף בהמשך ערב לשלום אחיו אל מול יעקב; יהודה הציע להמיר את הרצח המתוכנן במכירה לאורחת הישמעאלים. וכך, לאחר פסילת תשעה אחים, נותרו שניים: שמעון ולוי. אותם שמעון ולוי אשר הובילו את הטבח בשכם, הם אשר הובילו את יוזמת רציחת יוסף.

נראה כי ספר בראשית מותח ביקורת עמוקה על העמדה המבקשת להצדיק אלימות, מסיבות של אהבת ישראל, כלפי מי שאינו מישראל. עמדת ספר בראשית מובהקת וחד משמעית: אלימות לא תבונית ולא מידתית בשם המשפחה, אפילו כזו המבקשת לגונן על המשפחה, סופה שתגלוש ותכה בתוך המשפחה עצמה. האלימות הלא-רציונלית, שבקשה לגונן על האחות, חזרה לבסוף והכתה באותם אחים עצמם. סולידריות סרק עלולה לכונן אלימות, ואף עשויה למצוא עצמה במהרה קרבן שלה עצמה. 

ואהבת? שתף/י לרעתך כמוך!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest

כתיבת תגובה