ד״ר מיכה גודמן

ד״ר מיכה גודמן

ראש השנה

היום הרת עולם

כשם שאדם לא נענש על חטאי הוריו, משום שהוא לא עשה אותם, כך לא ייענש על חטא שחטא לפני חזרתו בתשובה – משום שהוא לא עשה אותו

"מַה לָּכֶם אַתֶּם מֹשְׁלִים אֶת הַמָּשָׁל הַזֶּה עַל אַדְמַת יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר: אָבוֹת יֹאכְלוּ בֹסֶר וְשִׁנֵּי הַבָּנִים תִּקְהֶינָה"?! במילים אלו פותח הנביא יחזקאל את מתקפתו הבלתי מתפשרת נגד אחת האמונות שרווחו בקרב העם באותה עת. אמונה זו, לפיה התרחשויות חיינו הינן נגזרות ישירות של התנהגות הורינו, וממילא הביוגרפיה שלנו כתובה וחתומה מראש, מעוררת את זעמו של הנביא. לתפיסתו, האדם הוא הוא הרוקם באופן בלעדי את סיפור חייו.

ואמנם, האמונות הפטליסטיות השונות עלולות לרוקן ממשמעות את חווית האדם המבקש להיות היוצר הבלעדי של מהלך חייו. כך גם התחושה המפתה לפיה החיים נשלטים על ידי כוחות כבירים רבי עוצמה, עשויה להסיר מהאדם כל תחושת אחריות למעשיו ולחייו.

כאמור, ישנן בעולם גרסאות רבות של אמונה בגורליות – פטליזם – וביניהן, למשל, האמונה לפיה חיינו נשלטים על ידי מהלך הכוכבים. כאן מתאר הנביא יחזקאל זן אחר של אמונה בגורליות – גורליות גנאולוגית. על פי אמונה זו, כאמור, חיינו עוצבו מראש על ידי התנהגות הדורות שקדמו לנו ואין בידינו לשנות חוקיות זו.

בהמשך הפרק, בו מתאר הנביא את רעיון התשובה, וגם מסביר מדוע אין זה מוסרי להעניש אדם תמים על חטאי הוריו, הוא אומר כך: "וְהָרָשָׁע כִּי יָשׁוּב מִכָּל חַטֹּאתָיו… כָּל פְּשָׁעָיו אֲשֶׁר עָשָׂה לֹא יִזָּכְרוּ לו…ֹ". כלומר, האדם שחטא ועשה תשובה לא ייענש על החטא שעשה. ומדוע? לנביא יחזקאל התשובה ברורה: כשם שאדם לא נענש על חטאי הוריו, משום שהוא לא עשה אותם, כך לא ייענש על חטא שחטא לפני חזרתו בתשובה – משום שהוא לא עשה אותו.

את עצמי אני בורא

זהו אחד הניסוחים החדים ביותר של הרעיון הרדיקלי שנקרא תשובה. על פי ניסוח זה, האדם שלאחר התשובה הוא אישיות משפטית שונה לחלוטין מהאדם שקודם לתשובה. אמנם לאדם שחטא מגיע עונש, אך לאדם ששב בתשובה לא מגיע עונש, כיוון שאיננו אותו האדם. כך מתאר ה"שפת אמת" (1847-1905) את החוזר למוטב כבריאה חדשה לגמרי, וכך מאייר רמב"ם את עבודת השב בתשובה, שעליו לשנות שמו על מנת להצהיר בזאת "שאני אחר ואיני אותו האיש שעשה אותן המעשים".

עבור רבים בחברה הישראלית, תשובה קשורה לאמונה בא-להים כבורא העולם. ואולם, התשובה עצמה איננה מבע של אמונה בא-להים; תשובה היא אמונה באדם ובכוחו לברוא עולם – את העולם שלו עצמו. רעיון התשובה הוא אף היפוכו של רעיון ה"קארמה" המזרחי, שכן על פי תפיסת הקארמה, כל פעולה שאדם עושה, ובעיקר הכוונה והאנרגיה שהתלוותה לפעולה, נצרבת בתודעת האדם ובגלגוליו השונים, וכך נעול האדם בתוך סך הפעולות שביצע במהלך חייו.

חז"ל בחרו לפתוח את עשרת הימים המסוגלים לתשובה דוקא בחגיגת בריאת העולם, ולא בכדי. ימים אלו הינם ימים של בריאה, בריאת העולם על ידי א-להים, ובריאת האדם את עצמו. האמונה בתשובה היא אמונה כי האדם איננו נעול בעברו, וכי בכוחו להשתחרר מהביוגרפיה שלו ולכונן את גורל חייו מחדש, במו ידיו.

ואהבת? שתף/י לרעתך כמוך!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest

כתיבת תגובה